Banca Transilvania a publicat un articol cu recomandari pentru evitarea fraudelor online, prin aplicatii sau telefoane false:
- Capcanele sunt foarte diverse în online: un simplu click, un telefon care prezintă “investiții de nerefuzat”, un e-mail sau recomandări de la alte persoane.
- Adeesea, este prezentată opțiunea de instalare a unor programe de control de la distanță (AnyDesk, TeamViewer) pe telefonul mobil. Asemenea aplicații le oferă răufăcătorilor acces la toate datele din telefon, laptop sau calculator.
- După ce au obținut accesul la date, răufăcătorii pot iniția plăți și le pot aproba foarte rapid.
- Uneori, răufăcătorii contactează telefonic victimele oferindu-le posibilitatea să investească pentru a obține câștiguri rapide.
- În alte cazuri, pur și simplu încearcă să obțină datele de card sau de cont ale clienților bancari, contactându-i telefonic sau prin email.
- Un alt exemplu este cel în care răufăcătorii folosesc tehnologii (spoofing) care fac să pară că sună de pe numărul de Call Center al băncii/altor companii din Grupul BT și anunță persoanele că le-a fost aprobat un credit pentru care au nevoie de datele personale – printre care și datele cardului, pentru a face viramentul. Obiectivul este tot de a obține acces la datele personale.
Recomandările noastre:
- Dacă se promite un câștig rapid printr-o investiție cu siguranță este o fraudă. Analizează critic mesajul și ai mare grijă la ce platforme de investiții utilizezi.
- Nu da nimănui datele cardului sau informații pentru acces în aplicațiile bancare (user, parolă, one-time password, alte credențiale).
- Nu descărca aplicații care permit controlul la distanța la solicitarea unor persoane străine.
- Fii atent la mesajele care par să fie din partea Băncii Transilvania (sau a băncilor, în general). Nu solicităm niciodată date de acces (parole, PIN, CVV al cardurilor) – telefonic, prin SMS, e-mail etc.
- Evită să accesezi linkuri primite din surse necunoscute (pe e-mail, SMS, prin social media, WhatsApp, Signal, Telegram etc.) și nu completa datele tale personale sau bancare pe aceste linkuri. Dacă ai suspiciuni cu privire la o ofertă, evită să accesezi materialele respective și verifică existența promoției sau a ofertei pe un canal oficial de comunicare al companiei.
Poți sesiza oricând orice acțiune suspectă către colegii noștri, la 0264 308 028 sau *8028.”
Sursa: Banca Transilvania