Centrala Riscului de Credit – CRC (fostă Centrala Riscurilor Bancare) este o bază de date administrată de BNR (Banca Națională a României), in care băncile, IFN-urile și, mai nou, firmele de recuperare creanțe și instituțiile de plată și cele emitente de monedă electronică străine, raportează restanțele de peste 20.000 de lei ale persoanelor fizice și juridice.

La CRC sunt raportate și informaţiile referitoare la fraudele cu carduri produse de către posesori, conform informațiilor publicate de BNR.

Informațiile de risc de credit și informațiile despre fraudele cu carduri sunt menținute în baza de date a CRC pe o perioadă de 7 ani de la data înscrierii.

Ce fel de informaţii se raportează la Centrala Riscului de Credit?

La CRC se raportează următoarele informaţii de risc de credit:

  1. datele de identificare ale debitorilor (persoane fizice şi juridice rezidente şi nerezidente): nume/denumire, cod numeric personal/cod unic de înregistrare (pentru debitorii rezidenţi) sau codul ţării urmat de informaţia solicitată de către persoana declarantă la deschiderea contului curent (pentru debitorii nerezidenţi), judeţul de domiciliu, ţara, activitatea, forma de proprietate, forma juridică de organizare, sectorul instituţional, sucursală a unei persoane juridice;
  2. creditele acordate debitorilor şi angajamentele asumate in numele lor în lei sau în valută de către fiecare persoană declarantă pentru debitorii a cărui datorie individuală faţă de instituţia respectivă este mai mare sau egală cu 20.000 lei;
  3. informaţii referitoare la componenţa grupului de persoane fizice şi/sau juridice care reprezintă un grup de clienţi aflaţi în legătură/un singur debitor, grup evidenţiat de fiecare persoană declarantă;
  4. fraudele cu carduri produse de posesori.

Cine poate consulta informaţia din baza de date a Centralei Riscului de Credit şi în ce scop?

Potrivit prevederilor art. 24 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, republicat, persoanele declarante pot consulta baza de date a CRC în vederea obținerii informației de risc de credit referitoare la orice persoană fizică sau juridică nonbancară, respectiv în baza art. 25, creditorii din statele membre pentru persoane fizice, respectând condițiile legale.

Cum trebuie să procedeze persoanele fizice pentru a obţine informaţii de la Centrala Riscului de Credit?

Persoanele fizice pot obţine informaţii de la CRC numai dacă le solicită în nume propriu. Pentru a obţine aceste informaţii trebuie remisă prin poştă o solicitare scrisă (în original) către Banca Naţională a României- Direcţia Statistică, datată şi semnată, pe adresa Str. Lipscani nr. 25, sector 3, Bucureşti, cod 030031 (secţiunea link-uri utile din cadrul prezentării CRC: persoane fizice) sau prin poșta electronică, la adresa disponibilă pe site-ul BNR. Cererea va fi însoţită de o copie lizibilă după buletin/carte de identitate/paşaport.

Răspunsul la solicitare:

  • va fi transmis prin poştă la adresa din actul de identitate ataşat solicitării sau la o altă adresă menţionată de solicitant care să asigure că predarea i se va face personal;
  • poate fi ridicat personal de către solicitant de la sediul centralei Băncii Naţionale a României, dacă acest lucru este menţionat în solicitare;
  • va fi transmis prin poșta electronică, pentru solicitările primite pe e-mail, la adresa indicată în cerere.
    În cazul în care răspunsul este ridicat personal de la sediul centralei Băncii Naţionale a României de către solicitant, acesta trebuie să se identifice cu originalul documentului ataşat la solicitare.

Se poate contesta corectitudinea informaţiilor din baza de date a Centralei Riscului de Credit?

Orice persoană raportată poate contesta corectitudinea informaţiilor înregistrate în baza de date a CRC pe numele său, prin intermediul persoanei declarante care i-a remis aceste informaţii, în conformitate cu procedura de conciliere prevăzută la art. 33 alin. 1 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, republicat.

Poate Centrala Riscului de Credit să rectifice/şteargă informaţiile aferente unui debitor existent în baza de date?

Nu, CRC nu poate rectifica sau şterge informaţia de risc de credit înregistrată în baza de date.

Deoarece instituţiile de credit – persoane juridice române, sucursalele din România ale instituţiilor de credit străine, instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul special, sucursalele din România ale instituţiilor financiare străine înscrise în Registrul special, precum și instituţiile de plată  și instituţiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române, care desfășoară activități de creditare legate de serviciile de plată prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. (d)   și/sau e) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative, în calitate de persoane declarante, răspund pentru veridicitatea şi integritatea informaţiei de risc de credit transmise la CRC (art. 35 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, republicat) numai acestea pot proceda la rectificarea sau ştergerea informaţiilor din baza de date, în situaţia în care acestea au fost transmise eronat.

Dacă o persoană fizică/juridică a avut în trecut un credit cu care a fost înregistrată în baza de date a Centralei Riscului de Credit şi ulterior l-a achitat integral, mai figurează în această bază de date?

Da. Achitarea integrală a creditului nu presupune ştergerea din baza de date a informaţiilor deja raportate pe numele debitorului; acestea sunt menținute în baza de date a CRC în conformitate cu prevederile art. 17 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, republicat.

Ce tipuri de rapoarte furnizează Centrala Riscului de Credit?

Rapoartele furnizate de CRC persoanelor declarante sunt raportul „Informaţii existente în baza de date a Centralei Riscului de Credit” şi raportul „Fraude cu carduri” care conţin informaţii de risc de credit, fără a se preciza identitatea instituţiilor care au raportat aceste informaţii. Petenţii, persoane fizice pot obţine, în urma solicitării scrise (conform celor menţionate la pct. 11), un raport în care sunt specificate informaţiile de risc de credit şi denumirea persoanelor declarante care au raportat aceste informaţii.

În baza de date a Centralei Riscului de Credit există informaţii raportate de către lichidatorii desemnaţi de tribunal pentru gestionarea băncilor în faliment?

Da. În baza de date a CRC sunt informaţii raportate de către lichidatorii desemnaţi de tribunal pentru gestionarea băncilor în faliment, şi anume: Banca de Investiţii şi Dezvoltare S.A., Banca Internaţională a Religiilor S.A., Banca Română de Scont S.A., Banca Columna S.A. şi Nova Bank S.A.

Centrala Riscului de Credit este singura bază de date referitoare la credite şi sume restante provenite din întârzierea sau neplata ratelor unui credit?

Nu. Biroul de Credit S.A. (la care acţionari sunt o parte din instituţiile de credit) monitorizează informaţiile despre creditele acordate persoanelor fizice.

Există structuri similare Centralei Riscului de Credit în Europa?

Da. În Europa există Registrul Central al Creditelor în Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Franţa, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Portugalia, Slovacia, Slovenia şi Spania. Sistemele din aceste ţări funcţionează în băncile centrale, în baza unor principii general acceptate pe plan internaţional.

Cum sunt protejate datele cu caracter personal la Centrala Riscului de Credit?

CRC prelucrează datele cu caracter personal, în condiții de siguranță și numai pentru scopurile specificate în Regulamentul BNR nr. 2/2012, republicat, respectând prevederile Regulamentului (UE) 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor – RGPD)

Sursa informațiilor: BNR

Scrie un comentariu

Ai o întrebare pentru bănci sau IFN-uri? Vasile Coman, jurnalist la Bancherul.ro, împreună cu reprezentanțiI băncilor, sunt aici să-ți răspundă. Dacă ai o problemă din domeniul financiar-bancar, contactează-ne acum și îți vom oferi informațiile de care ai nevoie.


Vrei să faci parte din echipa noastră și să oferi răspunsuri la întrebări? Scrie-ne aici.






    Urmărește-ne:

    Ne puteți urmări și pe Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, YouTube și Google News!